Systemy nawierzchni szynowych na stacjach metra muszą spełniać szereg wymagań zapewniających ograniczenie niekorzystnych oddziaływań w postaci hałasu, wibracji i prądów błądzących.

Dostarczane przez naszą firmę systemy stosowane w nawierzchniach szynowych spełniają te wymagania zapewniając sprężyste przenoszenie obciążeń od pojazdów szynowych i tłumienie drgań wywołanych ich przejazdem. Systemy te są stosowane i sprawdzone w praktyce eksploatacyjnej na stacjach metra wielu krajów europejskich, w tym również i w Polsce.

Systemy i wyroby oferowane przez naszą firmę stosowane na stacjach metra:

  1. system szyny w otulinie (system ERS)
  2. blokowe podpory szynowe w otulinie (system EBS)
  3. maty wibroizolacyjne TRACKELAST

 zastosowanie_stacje1

Metro Warszawskie – Stacja Wawrzyszew

System szyny w otulinie to rozwiązanie, w którym klasyczna nawierzchnia podsypkowa zastępowana jest przez konstrukcję betonową z wyodrębnionymi, podłużnymi kanałami szynowymi. Szyny mocowane są w kanałach betonowych lub stalowych przy wykorzystaniu materiałów zalewowych Edilon Corkelast®, zaś regulacji położenia szyn dokonuje się przez zastosowanie specjalnych podkładek i klinów. Tak wykonana otulina zapewnia trwałe i szczelne połączenie między główką szyny a kanałem szynowym i tym samym eliminuje destrukcyjne działanie wody na konstrukcję nawierzchni szynowej, jak również powstawanie prądów błądzących, a co za tym idzie korozję elementów stalowych.

Zalety wynikające z zastosowania systemu ERS na stacjach:

  • zmniejszona wysokość konstrukcji nawierzchni,
  • skuteczne ograniczenie drgań,
  • ograniczenie emisji hałasu,
  • zwiększony komfort jazdy,
  • izolacja elektryczna szyn,
  • prosty system odwadniający.

W systemie EBS szyny nie są przytwierdzone do podkładów belkowych, lecz do pojedynczych blokowych podpór szynowych w otulinie. Blokowe podpory szynowe w otulinie to betonowe bloki podporowe zabudowane w prefabrykowanych gniazdach betonowych lub stalowych przy użyciu sprężystej masy zalewowej Edilon Corkelast®. Dwuskładnikowa żywiczna masa Edilon Corkelast®, zapewnia trwałe i sprężyste mocowanie bloków betonowych w gnieździe.

 zastosowanie_stacje2
Metro Warszawskie – Stacja Stare Bielany

Zalety wynikające z zastosowania systemu EBS na stacjach:

  • pełna prefabrykacja
  • odporność połączenia podpory z podbudową na wilgoć, mróz i korozję,
  • skuteczne ograniczenie drgań,
  • możliwość dostosowania właściwości tłumiących do miejscowych warunków,
  • prosty montaż toru,
  • prosta konstrukcja i technologia wykonania podbudowy betonowej,
  • skuteczna izolacja elektryczna szyn,
  • swobodny dostęp do szyn i przytwierdzeń,
  • mała wysokość konstrukcyjna wraz z podbudową,
  • niskie koszty eksploatacji.

W miejscach, gdzie jest wymagana szczególna wibroizolacja skutecznym rozwiązaniem jest wprowadzenie do konstrukcji drogi szynowej mat wibroizolacyjnych TRACKELAST stanowiących barierę na drodze transmisji wibracji od nawierzchni do podtorza i dalej poprzez grunt do zabudowy w pobliżu trasy.

Zalety wynikające z zastosowania mat wibroizolacyjnych TRACKELAST na stacjach:

  • skuteczne ograniczenie transmisji drgań
  • zwiększenie sprężystości nawierzchni, ograniczenie negatywnych oddziaływań na otoczenie
  • zwiększenie izolacji elektrycznej
  • zwiększenie trwałości nawierzchni