Systemy nawierzchni szynowych na stacjach i torach szlakowych muszą spełniać szereg wymagań zapewniających ograniczenie niekorzystnych oddziaływań w postaci hałasu, wibracji i prądów błądzących.

Dostarczane przez naszą firmę systemy konstrukcji nawierzchni szynowych spełniają ten wymóg zapewniając sprężyste przenoszenie obciążeń od pojazdów szynowych i tłumienie drgań wywoływanych ich przejazdem. Systemy te są z powodzeniem stosowane i sprawdzone w praktyce eksploatacyjnej na stacjach i w torach szlakowych wielu krajów europejskich, w tym również w Polsce.

Systemy i wyroby oferowane przez naszą firmę, stosowane na stacjach i torach szlakowych:

  1. system szyny w otulinie – system ERS
  2. blokowe podpory szynowe w otulinie  – system EBS
  3. maty wibroizolacyjne TRACKELAST

Bezpodsypkowa nawierzchnia szynowa z zastosowaniem systemu ERS, to konstrukcja, w której klasyczna nawierzchnia podsypkowa zastąpiona jest przez konstrukcję betonową z wyodrębnionymi, podłużnymi kanałami szynowymi. Szyny mocowane są w kanałach szynowych betonowych lub stalowych przy wykorzystaniu materiałów zalewowych Edilon Corkelast®, zaś regulacji położenia szyn dokonuje się przez zastosowanie podkładek i klinów. Tak wykonana otulina szyny zapewnia trwałe i szczelne połączenie między główką szyny a kanałem szynowym, a tym samym eliminuje destrukcyjne działanie wody na konstrukcję nawierzchni kolejowej  i powstawanie prądów błądzących, a co za tym idzie korozję elementów stalowych.

Zalety wynikające z zastosowania systemu ERS na stacjach i torach szlakowych:

  • zmniejszona wysokość konstrukcji nawierzchni,
  • skuteczne ograniczenie drgań,
  • ograniczenie emisji hałasu,
  • zwiększony komfort jazdy,
  • izolacja elektryczna szyn,
  • prosty system odwadniający.

W systemie EBS szyny nie są przytwierdzone do podkładów belkowych, lecz do pojedynczych blokowych podpór szynowych. Blokowe podpory szynowe to betonowe bloki podporowe zabudowane w prefabrykowanych gniazdach betonowych, stalowych lub z tworzywa sztucznego przy użyciu sprężystej masy zalewowej Edilon Corkelast®. Dwuskładnikowa żywiczna masa Edilon Corkelast®, zapewnia trwałe i sprężyste mocowanie bloków podporowych w gnieździe.

Zalety wynikające z zastosowania blokowych podpór szynowych w otulinie – system EBS

  • pełna prefabrykacja blokowych podpór szynowych
  • odporność połączenia podpory z podbudową na wilgoć, mróz i korozję,
  • skuteczne ograniczenie drgań,
  • możliwość dostosowania właściwości tłumiących do miejscowych warunków,
  • prosty montaż toru,
  • prosta konstrukcja i technologia wykonania podbudowy betonowej,
  • skuteczna izolacja elektryczna szyn,
  • swobodny dostęp do szyn i przytwierdzeń,
  • mała wysokość konstrukcyjna wraz z podbudową,
  • niskie koszty eksploatacji.

W miejscach, gdzie jest wymagana szczególna wibroizolacja skutecznym rozwiązaniem jest zastosowanie w konstrukcji drogi szynowej mat wibroizolacyjnych TRACKELAST stanowiących barierę na drodze transmisji wibracji od nawierzchni do podtorza i dalej poprzez grunt do zabudowy w pobliżu trasy. Zgodnie z obecnymi wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska (ochrona otoczenia przed niekorzystnym oddziaływaniem środków transportu), maty stosuje się również w drodze kolejowej o podsypkowej konstrukcji nawierzchni – nazywane są one wówczas matami podtłuczniowymi.

Zalety wynikające z zastosowania mat wibroizolacyjnych TRACKELAST  na stacjach i w torach szlakowych:

  • skuteczne ograniczenie drgań
  • zwiększenie sprężystości nawierzchni podsypkowej
  • ograniczenie negatywnych oddziaływań na otoczenie
  • zwiększenie izolacji elektrycznej
  • zwiększenie trwałości nawierzchni